Syntipukin viitta ei sovi Euroopan unionille – puolustuspuhe EU:lle

Eurooppalainen Suomi ry muistuttaa Eurooppa-päivänä 9.5. suomalaisia Euroopan unionin positiivisesta merkityksestä ja saavutuksista ja haastaa suomalaiset pohtimaan omaa suhtautumistaan eurooppalaiseen yhteistyöhön. Poliitikkojen puheissa ja klikkiotsikoissa ryvetetty Eurooppa ansaitsee puolustuspuheenvuoron sitä kannattavalta hiljaiselta enemmistöltä. Euroopalle ja Euroopan unionille liian pitkään soviteltu syntipukin viitta on viimein todettava vanhan muodin mukaiseksi ja korvattava paremmin istuvalla garderobilla.
”Eurooppa-päivä 9.5. on perinteisesti ollut juhlapäivä Eurooppa-liikkeessä. Viimeisten vuosien aikana juhlan aiheet ovat kuitenkin jatkuvasti vähentyneet poliittisten ja taloudellisten kriisien ja globalisaation lieveilmiöiden ravistellessa Eurooppaa. Näiden kriisien aiheuttama pelko ja turvattomuus ovat ymmärrettäviä reaktioita kansalaisilta, mutta niitä hyödyntävät populistit ja tietyt klikkien toivossa heppoisia juttuja tuottavat mediat eivät saa synninpäästöä. Meidän on kyettävä vastuulliseen toimintaan suhteessamme Euroopan unioniin ja esitettävä punnittuja ratkaisuja niihin todellisiin ja jaettuihin ongelmiin, joita kohtaamme eurooppalaisina”, vaatii Eurooppalaisen Suomen hallituksen puheenjohtaja Jouni Ovaska.
Euroopan ja Euroopan unionin tulevaisuus näyttää Hollannin parlamenttivaalien ja Ranskan presidentinvaalien jälkeen hieman valoisammalta. Populistisen politiikan ja äärisuuntausten paluuta politiikan valtavirtaan ei kuitenkaan kannata sivuuttaa olankohautuksella tai kuvitella katoavaksi ilmiöksi, ennen kuin niitä ruokkivat ongelmat ratkaistaan. Tässä Euroopan unionilla on todellinen mahdollisuus ja näytön paikka.
Tämän ja huomisen todellisia eurooppalaisia haasteita populismin ja poliittisten ääriliikkeiden ohella ovat muun muassa merkittävä nuorisotyöttömyys, talousongelmat, EU:n sisäpoliittiset kiistat, laiton maahanmuutto ja Euroopan ulkorajojen läheisyydessä käynnissä olevat humanitaariset kriisit ja sodat. Eurooppalaisen Suomen mielestä näiden ratkaisujen avain ei löydy eristäytymisestä vaan päinvastoin laajasta ja monialaisesta Eurooppalaisen yhteistyön tiivistämisestä.
”Jaettu vastuu tarkoittaa yksittäiselle jäsenvaltiolle keveämpää taakkaa kannettavaksi. Euroopan tulevaisuus on valoisa, mikäli sitoutuminen yhteiseen projektiin pysyy vahvana ja tässä meillä kaikilla on peiliin katsomisen paikka. Onko EU todella syyllinen kaikkiin ongelmiin ja mikä lopulta painaa vaakakupissa eniten? Globalisaation kaltaiset trendit etenevät riippumatta Euroopan unionista, mutta yksittäisten valtioiden kyky vastata niiden asettamiin haasteisiin on merkittävästi heikompi kuin Euroopan unionin. Eurooppa-päivä on erinomainen hetki pysähtyä miettimään omaa suhtautumistaan Euroopan unioniin ja sen saavutuksiin”, toteaa hallituksen puheenjohtaja Ovaska.

Erinomaista ja tulevaisuuteen katsovaa Eurooppa-päivää kaikille!
Helsingissä 9.5.2017
Jouni Ovaska